Tanrı Niye Yemin Eder?
Her anlamda sonsuz güce ve bilgiye sahip bir varlık düşünün. Sadece dünyayı değil, tüm evreni de yaratan ve kontrol altında tutan bu varlığa "Tanrı" denilmektedir ve böyle bir güce sahip varlığın hiçbir şeye ihtiyacının olamayacağı da açıktır. Her ne kadar sosyolojik farklılıklardan dolayı bu "Tanrı" değişik şekillerde s/imgelenip betimlense de, özünde sınırsız bilgiye ve güce sahip olduğu konusunda tüm dinler aynı düşünceyi taşımaktadır.
Konumuz bağlamında İslam’ın "Tanrı"sının da böyle olduğu aşağıdaki birkaç ayette de sabittir:
006-En’am Ayet 59
"Gaybın anahtarları yalnızca O’nun katındadır. Onları ancak O bilir. Karada ve denizde olanı da bilir. Hiçbir yaprak düşmez ki onu bilmesin. Yerin karanlıklarında da hiçbir tane, hiçbir yaş, hiçbir kuru şey yoktur ki apaçık bir kitapta (Allah’ın bilgisi dâhilinde, Levh-i Mahfuz’da) olmasın."
010-Yunus Ayet 100
"Allah’ın izni olmadıkça, hiçbir kimse iman edemez. Allah, azabı akıllarını (güzelce) kullanmayanlara verir."
064-Tegabüt Ayet 11
"Allah’ın izni olmaksızın hiçbir musibet başa gelmez. Kim Allah’a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya iletir. Allah, her şeyi hakkıyla bilendir."
076-İnsan Ayet 30
"Allah’ın dilemesi olmadıkça siz dileyemezsiniz. Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir."
081-Tekvir Ayet 29
"Âlemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz."
Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı olan "Din İşleri Yüksek kurulu Başkanlığı"nın tanımlamasına göre "yemin", "Sözlükte "kuvvet, sağ el" gibi anlamlara gelen yemin, dinî bir kavram olarak bir kimsenin Allah’ın ismini veya bir sıfatını zikrederek sözünü kuvvetlendirmesi demektir." diye bir tanımlama yaptıktan sonra örneklendirerek, "Mesela "Vallahi (Allah’a yemin ederim ki) şu işi yapmam", "Billahi (Allah’a yemin ederim ki) şu yere gitmeyeceğim" şeklindeki beyanlar böyledir."(*) Diyor ve ben de tam burada devreye girerek soruyorum:
Yukarıdaki ayetlerde de gördüğümüz gibi hiçbir hareket ve düşünce Allah’tan bağımsız olamayacağı halde, her sözü "tartışmasız" uyulması gereken bir emir olduğu halde Allah’ın sözü "kullarına" karşı yeterince "kuvvetli" değil mi ki yemin ediyor? Kendi emrini "kullarına" inanmaları için yemin ile güçlendirmesinin tanrısal nitelik ve sıfatlarıyla bağdaşır bir yanı olabilir mi?
Sorumun özü şu: Böylesine güç ve bilgi sahibi bir varlığın "yemin" gibi bir insani özelliği kullanma ihtiyacı nereden geliyor?
İkinci bir sorum ise tespit edebildiğim kadarıyla zeytine, dağa-taşa, atlara, gün batımına vb. olmak üzere tam 69 surede 197 kez yemin eden İslam’ın Allah’ının önüne ne gelirse onun üstüne yemin etmesindeki tuhaflığı kim nasıl anlayabilir?
Yetmezmiş gibi bir de kendi üstüne yemin ediyor!
Kaynak olarak kuranmeali.org sitesindeki "Diyanet Meali"ni esas alarak ayetleri alfabetik olarak sıraladım. "Ayet No"daki linkleri açın.
Onur Çağlar
--------------
(*) https://kurul.diyanet.gov.tr/Cevap-Ara/733/yemin-ne-demektir--dini-hukmu-nedir-
| Sure No | Sure İsmi | Ayet No | Sayı No |
| 100 | Adiyat | 1 | 1 |
| 046 | Ahkaf | 26, 27 | 2 |
| 033 | Ahzab | 15, 21, 60-61 | 3 |
| 003 | Al'i İmran | 81, 123, 143, 152, 157, 158, 164, 186 | 8 |
| 029 | Ankebut | 3, 10, 14, 35, 39, 61, 63 | 7 |
| 007 | A'raf | 7, 10, 11, 18, 52, 59, 130, 179 | 8 |
| 103 | Asr | 1, | 1 |
| 002 | Bakara | 65, 87, 92, 96, 99, 102, 145, 155 | 6 |
| 090 | Beled | 1-4 | 1 |
| 085 | Büruc | 1 | 1 |
| 045 | Casiye | 16 | 1 |
| 093 | Duha | 1 | 1 |
| 044 | Duhan | 2, 17, 30-31, 32 | 4 |
| 006 | En'Am | 10, 34, 42, 94 | 4 |
| 021 | Enbiya | 10, 41, 46, 48, 51, 105 | 6 |
| 035 | Fatır | 41 | 1 |
| 089 | Fecr | 1 | 1 |
| 058 | Fetih | 18-19, 27 | 2 |
| 025 | Furkan | 21, 35, 40, 50 | 4 |
| 041 | Fussilet | 45, 50 | 2 |
| 057 | Hadid | 25, 26 | 2 |
| 059 | Haşr | 12 | 1 |
| 015 | Hicr | 10, 16, 24 | 3 |
| 011 | Hud | 10, 25, 69, 79, 96-97, 110 | 6 |
| 104 | Hümeze | 4 | 1 |
| 014 | İbrahim | 5, 7 | 2 |
| 017 | İsra | 41, 55, 70, 74, 86, 89, 101 | 7 |
| 050 | Kaf | 1-2, 16, 22, 38 | 4 |
| 068 | Kalem | 1 | 1 |
| 054 | Kamer | 4, 15, 17, 22, 32, 36, 37, 38, 40, 41, 51 | 1 |
| 028 | Kasas | 51 | 1 |
| 018 | Kehf | 48, 54 | 2 |
| 092 | Leyl | 1 | 1 |
| 031 | Lokman | 12, 25 | 2 |
| 005 | Maide | 12, 17, 32, 64, 68, 70, 72, 73, 82, 94 | 10 |
| 019 | Meryem | 68, 89, 94 | 3 |
| 047 | Muhammed | 30, 31 | 2 |
| 074 | Müddesir | 32-37 | 1 |
| 067 | Mülk | 5, 18 | 2 |
| 040 | Mü'min | 23-24, 53-54, 78 | 3 |
| 023 | Mü'minün | 12, 17, 23, 49, 76 | 3 |
| 060 | Mümtehine | 6 | 1 |
| 077 | Mürselat | 1-7 | 1 |
| 016 | Nahl | 36, 63, 103, 113 | 4 |
| 079 | Naziat | 1 | 1 |
| 053 | Necm | 1-2, 13, 18, 23 | 4 |
| 027 | Neml | 15, 45 | 2 |
| 004 | Nisa | 65 | 1 |
| 024 | Nur | 34, 46 | 2 |
| 013 | Ra'd | 32, 38 | 3 |
| 030 | Rum | 47, 51, 58 | 3 |
| 038 | Sad | 1, 34, 85 | 3 |
| 037 | Saffat | 1-4, 72, 75, 114, 158, 171 | 6 |
| 034 | Sebe | 10-11, 15, 20 | 3 |
| 032 | Secde | 13, 21, 23 | 3 |
| 091 | Şems | 1,7-9 | 2 |
| 020 | Taha | 37, 56, 77, 90, 115 | 5 |
| 086 | Tarık | 1, 11 | 2 |
| 102 | Tekasür | 6 | 1 |
| 081 | Tekvir | 17, 23 | 2 |
| 009 | Tevbe | 25, 48, 117, 128 | 4 |
| 095 | Tin | 1 | 1 |
| 052 | Tur | 1-7 | 1 |
| 056 | Vakıa | 62 | 1 |
| 036 | Yasin | 2-4, 7, 62 | 4 |
| 012 | Yusuf | 7, 15, 24, 111 | 4 |
| 051 | Zariyat | 1-6, 7-8, 23 | 3 |
| 043 | Zuhruf | 2-3, 9, 46, 78, 87 | 7 |
| 039 | Zümer | 65 | 1 |
| * | Sure Sayısı: 69 | Ayet Sayısı: 197 | Toplam: 197 |







0 Yorumlar:
Yorum Gönder